Contact Information

Zwolle

VR? Het is dat spel met de grote bril, is het niet? In feite weten veel mensen buiten de game-industrie nog steeds niet veel over de term VR, maar de technologie is in opmars. Vooral voor gaming, maar ook voor andere industrieën, zou virtuele realiteit in de toekomst wel eens de norm kunnen worden. Het gerucht gaat dat de spelindustrie opnieuw een pionier zou kunnen worden, die al jaren aan het groeien is. Aanbiedingen zoals casino777 blackjack genieten een groeiende populariteit en zijn niet meer weg te denken van de gaming markt. Dus zal VR hier in de toekomst ook gebruikt worden? Een kleine glimp van de toekomst volgt nu.

Toen de hype begon – terug naar 2012

Alvorens een blik in de toekomst te werpen, maken wij eerst een korte reis naar het verleden. In 2012 begon de hype rond VR, het ontwikkelaarsbedrijf Oculus VR voltooide het eerste prototype van de bekende Oculus Rift. De herfst daarop bracht een Kickstarter-campagne meer dan 2,5 miljoen dollar op voor de realisatie van het project. Het zou slechts een half jaar duren voordat de subsidies waren opgelopen tot meer dan 100 miljoen dollar. Een duidelijk teken dat VR de markt zeker kan bereiken.

Sindsdien is VR voortdurend in ontwikkeling, met grote fabrikanten als Valve, Sony en HTC die ontwikkelen, veranderen en optimaliseren. Maar de mainstream? Heeft nog steeds weinig idee van VR. De technologie wordt momenteel bijna uitsluitend gebruikt in de spel- en filmindustrie, tot grote verbazing van de fabrikanten. Is het te duur? Te ingewikkeld? Te uitgebreid?

De technologie is er, de spelletjes ontbreken

Het probleem is niet dat er geen belangstelling is in de spelindustrie. Het probleem is veeleer dat de juiste software voor het gebruik van de hardware ontbreekt. Hoewel sommige gamefabrikanten in het verleden moedig zijn geweest en hun titels ook voor de VR-bril hebben gelanceerd, is het aanbod nog klein. Playstation VR heeft een aanzienlijke verkoop en belangstelling kunnen tonen door een aantal exclusieve titels te produceren. Dit geeft duidelijke aanwijzingen dat de gamewereld wel trek heeft in VR, maar niets heeft om op terug te vallen door een gebrek aan aanbod.

Enkele jaren geleden al deden deskundigen het gerucht de ronde dat het misschien niet de klassieke PC-gamerindustrie zou zijn die VR in de toekomst een duwtje in de rug zal geven. In plaats daarvan zijn de ogen en verwachtingen gericht op de game-industrie, waarvoor VR een belangrijke verandering zou kunnen brengen.

Of het nu gaat om casino-exploitanten of exploitanten van sportweddenschappen, de sector wordt gezien als uiterst solide en bereid om te investeren in nieuwe trends en innovaties. Als het op digitale vooruitgang en klantenbinding aankomt, weten de aanbieders van gokkasten, roulette en co. gewoon beter dan wie ook dat moed soms nodig is. Het is dan ook helemaal niet verwonderlijk dat deskundigen eerder VR casino’s verwachten dan een levendige deelname van de grote kansspelproducenten op de markt. De laatsten zijn te bang dat een grote investering niet wordt beloond met voldoende inkomsten.

Waarom de symbiose van casino en VR zo goed zou kunnen werken

Wie de spelwereld van een gigantisch open-wereldspel als Minecraft in virtual reality wil nabouwen, heeft niet alleen bekwame programmeurs nodig. De ontwikkeling van zo’n complexe wereld is ingewikkeld en kost vooral geld. De situatie is anders in de casino-industrie, waar de ruimte beperkt is en de mogelijkheden er zijn. Dat er in deze sector veel ervaren programmeurs zijn, blijkt al uit de diversiteit van het bestaande aanbod. Duizenden verschillende gokkasten, voortdurende nieuwigheden en variatie op de markt horen er voor casino-exploitanten bij.

Met behulp van VR zou het nu denkbaar zijn dat spelers niet langer alleen maar voor het scherm zitten en vermoeid op de play-knop klikken, maar direct en virtueel (live) interactie hebben in het casino. Wandelen door de gewijde zalen, plaatsnemen aan de roulettetafel en gokken in volledig 3D zorgt voor een veel grotere en betere ervaring voor de gebruiker.

Met de relatief lage eisen als gevolg van de beperkte ruimte en de bereidheid van de casino-industrie om een verschil te maken op het gebied van digitalisering en vooruitgang, is de prognose meer dan goed.

De megahit is nodig omdat de voordelen immens zijn

Wat VR nu nodig heeft, is een echte megahit op de gamingmarkt, zodat de massa lucht krijgt van het nieuwe fenomeen, dat niet zo nieuw is. Als het enthousiasme over de hele linie wordt gewonnen, kan de spelervaring 180 graden draaien. Steeds meer gamers kiezen voor uitmuntende graphics, en nieuwe triple-AAA-titels barsten van het realisme.

Maar iedereen die ooit een VR-bril heeft opgezet en de spelwereld in 3D heeft ervaren, zal het verschil uit de eerste hand ervaren. Er is geen vergelijking tussen een speler die voor een monitor met hoge resolutie zit en een personage door het spel bestuurt met muis en toetsenbord of zelf door de wereld loopt. VR betekent niet alleen toeschouwer en stuurman van een spel zijn, maar rechtstreeks in het spel springen, er zelf bij zijn en zo geheel nieuwe ervaringen opdoen.

Er is een groot potentieel – VR zal zegevieren

Experts in de game-industrie zijn verdeeld over de toekomst van VR. Iedereen die de markt bestudeert, beseft echter dat de bereidheid van de gamers er is. Gamers zijn modern, vooruitstrevend en altijd geïnteresseerd in het ontdekken van nieuwe werelden voor zichzelf. Dit is de enige verklaring voor het feit dat spelconsoles altijd meer verkopen wanneer zij de nieuwste generatie presenteren en dat nieuwe triple-AAA titels vaak binnen enkele uren miljoenen exemplaren verkopen.

De wereld van de gamers staat open voor meer avontuur en revolutie, nu moet de spelindustrie nog leveren. De voordelen liggen voor de hand; met VR wordt gamen niet alleen nog realistischer, maar wordt ook het ervaringsspectrum aanzienlijk uitgebreid. Het zou zelfs mogelijk zijn stationaire en virtuele werelden te combineren. Zo zou een echt casino ook voor virtuele bezoekers toegankelijk kunnen worden gemaakt door middel van VR, zou de interactie tussen spelers kunnen worden benadrukt en nog veel meer.

Volgens de prognoses zal er in de komende twee jaar duidelijk iets veranderen, maar dit vereist moed en de bereidheid om iets nieuws te proberen. Gamers van over de hele wereld staan in de coulissen te wachten, dus als de megahit of het eerste gevestigde casino met volledige VR-ondersteuning nu wordt gelanceerd, zal de technologie een prachtige stap in een nieuwe wereld zijn.

Share:

administrator

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.